יום הכדור הפורח- 5 ביוני

הכדור הפורח הוא הצורה העתיקה ביותר של טכנולוגית טיסה המשמשת בני אדם. הטיסה המאוישת הראשונה הייתה ב-5 ביוני בשנת 1783. הבלון עצמו בנוי ממעטפת, המשמשת להכיל את האוויר החם, ותא להסעה עם אמצעי ליצירת אוויר חם. האוויר החם בתוך מעטפת הבלון יוצר צפיפות נמוכה מזו של האוויר הקר בחוץ, וזה מה שגורם לבלון לעלות. 
יום הכדור הפורח הוא חגיגה שנתית שמציינת את השפעת הכדורים הפורחים על התפתחות תחום התעופה.



הבלון הפורח הראשון שהיה מסוגל לשאת נוסעים, היה עשוי משקי בד פשוטים עם להבה מעשנת תלויה בתחתית. הוא נבנה על ידי האחים ז'וזף-מישל וז'אק-אטיין מונגולפייה מהעיר אנונה שבצרפת, בנים למשפחה של יצרני נייר. הם שמו לב לתופעת העילוי של חלקיקי אפר מעל אש, והתחילו לשחק עם שקיות נייר מרחפות מעל להבות. לאחר מכן החלו לנסות בלונים גדולים יותר, תחילה לא מאוישים ולאחר מכן עם חיות. ב-1783 הם הרגישו בטוחים דיים לנסות טיסה מאוישת. בתחילה הורה המלך לואי ה-16 שהטייסים הראשונים יהיו פושעים מורשעים, אולם פיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר ביחד עם המרקיז פרנסואה ד'ארלנדה ביקשו לקבל את הכבוד להיות הראשונים. בעזרת כדור שנפחו כ-2,200 מטר מעוקב הם הצליחו לטוס במשך כ-25 דקות למרחק של 9 ק"מ ובגובה של כ-100 מטר מעל פריז.
הטיסה הראשונה בכדור פורח מלא במימן נעשתה על ידי הממציא והמדען הצרפתי ז'אק שארל (Jacques Charles) בעשרים ושבעה באוגוסט, 1783. שארל הגיע לגובה של כשני קילומטרים (יותר מהגובה אליו הגיע הכדור הפורח של האחים מונגולפייה). (מתוך: ויקיפדיה)

מאז משתמשים בכדורים פורחים בעיקר לבילוי בשעות הפנאי ולספורט, ובמקומות רבים בעולם נערכים פסטיבלים של כדורים פורחים שבהם אפשר לצפות בהמון בלונים צבעוניים מרהיבים כאלה באוויר.

למרות שמדובר בחוויה יקרה, מומלץ לחגוג את יום הכדור הפורח בנסיעה בכדור פורח. אמנם זה לא אידיאלי למי שיש לו פחד גבהים או מטיסות, אבל אם אתם רוצים, יש חברות שמציעות טיסה בכדור פורח ויש גם קופונים שמוזילים את העניין. 

דפי צביעה של כדורים פורחים                        אנימציות של כדורים פורחים



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות