הטבח בנמל התעופה לוד- 30 במאי

הטבח בנתב"ג- 30/5/1972

ב-30 במאי 1972 פתחו בירי שלושה מחבלים יפניים (קוזו אוקמוטו, טאקשי אוקודיירה ויאסודה יאסוקו) על הנמצאים באולם הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון שבלוד (נמל התעופה עדיין לא נקרא על שמו של בן גוריון בתקופה זו, הוא קיבל את שמו בשנת 1973, לאחר מותו).



24 אנשים נרצחו בפיגוע. 8 ישראלים, 17 צליינים מפורטו ריקו ואזרח קנדי אחד. 71 איש נפצעו.
המחבלים היו חברי "הצבא האדום היפני", ארגון קומוניסטי קיצוני שפעל למען החזית העממית לשחרור פלסטין. המחבלים הגיעו לנתב"ג עם דרכונים מזויפים במטוס אייר פראנס שהגיע מפריז וחיכו למזוודות שלהם באולם הנוסעים. כשהגיעו המזוודות, הם הוציאו מהן רובי קלצ'ניקוב ורימוני יד והחלו לפגוע בכל העוברים והשבים שבאולם, עובדים ונוסעים.

אנשי הביטחון באולם הצליחו להרוג את אחד מהתוקפים, אחד מהם התאבד באמצעות פיצוץ רימון יד והשלישי, קוזו אוקמוטו ברח לרחבת המטוסים וניסה לירות בנוסעי טיסת אל על. הוא נפצע קשה ונתפס. ביוני 1972 נשלח למאסר עולם וב-1985 שוחרר במסגרת עסקת ג'יבריל ללבנון.  

אחרי הטבח שדה התעופה בישראל כבר לא היה אותו דבר. סידורי אבטחה כבדים אומצו וגם בשדות תעופה אחרים בעולם החלו להקפיד על אבטחה.
בין ההרוגים הישראלים היה פרופ' אהרון קציר, מדען בכיר ואחיו של נשיא המדינה בשנת 1973, אפרים קציר.
בפוארטו ריקו מציינים את ה-30 במאי כיום הזיכרון לטבח בנמל התעופה לוד. יום זה הוכרז רשמית ואף עוגן בחקיקה בפוארטו ריקו בשנת 2006, כיום לזכר 17 ההרוגים מהמדינה. 
בטרמינל 2 של נתב"ג הציבו אנדרטה לזכר הנרצחים בפיגוע.

אלה שמות שמונת הנרצחים הישראלים בטבח בנמל התעופה בלוד:
יהושע ברקוביץ', צבי גוטמן, פרופ' אהרון קציר, אורניה לובה, אביבה אוסלנדר, הניה רטנר, שפרינצה רינגל, אדם זמיר.

תמונה מתוך ארכיון ידיעות אחרונות

ה-30 במאי הוא גם יום האיים הקנריים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות