בלומסדיי- 16 ביוני

בלומסדיי (במקור באנגלית: Bloomsday, יומו של בלום, ובאירית: Lá Bloom) הוא יום מיוחד שנחגג בכל שנה ב-16 ביוני, לכבוד ספרו של הסופר האירי ג'יימס ג'ויס, "יוליסס", שמתרחש כולו ביום בהיר אחד, ב-16 ביוני 1904, בעיר דבלין שבאירלנד.
יום בלום נקרא על שמו של גיבור הספר, לאופולד בלום.



התאריך 16 ביוני 1904 היה תאריך מיוחד בשביל הסופר ג'ויס. ביום זה הוא נפגש בפעם הראשונה עם נורה בארנקל, חדרנית פשוטה חסרת השכלה, והתאהב בה. הם חיו ביחד עד מותו של ג'ויס בגיל 59. הם התחתנו רק בשנת 1931, כשהיה ג'ויס בן 49.

חגיגות הבלומסדיי החלו בשנת 1954, 50 שנים לאחר אותו יום בשנת 1904. חבורה של אמנים ויוצרים בדבלין, ביניהם הסופר בריאן או'נולאן והאמן ג'ון ראיין, יחד עם בן דודו של ג'ויס, החליטו לכבד את זכרו של ג'ויס בטקס ובמסע עלייה לרגל לאתרי הספר בעקבות לאופולד בלום. הם קראו לאירוע בלומסדיי, על שמו של בלום.
בין האתרים אותם ביקרו היו מגדל מרטלו בחוף סנדיקוב, הפאב של דייוי ביירן וביתו של בלום ברחוב אקלס 7.
חגיגות הבלומסדיי הפכו למסורת בדבלין, וערים רבות בעולם הצטרפו לחגיגה לזכרו של ג'יימס ג'ויס.
בצירוף מקרים מזור, אחיו של ג'ויס, סטניסלאוס, מת ביום זה בשנת 1955.

איך חוגגים את הבלומסדיי?
אם תבקרו בדבלין ב-16 ביוני, תוכלו לראות אנשים מסתובבים בבגדי התקופה שבה התרחש הספר, שנת 1904. מרכז ג'ויס שבדבלין מציע סיורים במסלולים המשחזרים חלק מעלילת הספר. מסעדות מציעות באותו יום ארוחת בוקר מיוחדת ברוח הפרק "קליפסו", בה מכין לאופולד בלום ארוחת בוקר מכליות חזיר. עוד פעילויות ביום זה הן כנסים אקדמיים, הצגות והקראות פומביות מהספר "יוליסס".

בתמונה: דלת ביתו הדמיוני של לאופולד בלום, ברחוב אקלס 7 שבדבלין. הבית נהרס לטובת
הקמת בניין מגורים חדש והדלת מוצגת היום במרכז ג'ויס שבדבלין.
בתמונה: כריכת הספר יוליסס, שחזור של המהדורה הראשונה מ-1922 (מקור)

ה-16 ביוני הוא גם יום הירקות הטריים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות