יום סיפורי האגדות- 26 בפברואר

ה-26 בפברואר הוא תאריך קסום במיוחד, מפני שזהו יום סיפורי האגדות הלאומי (בארה"ב).
סיפורי האגדות הם סיפורים ישנים שעברו מדור לדור, מסבא וסבתא להורים, ומההורים לילדים, ואין מי שלא מכיר אותם כמעט.
סיפורי האגדות ידועים בכל העולם וחוצים יבשות וימים. הם מבוססים על מיתוסים, פחדים ושיטות לחנך את הילדים. הם דמיוניים ומכילים מכשפות רעות, נסיכים ונסיכות, קסמים וכישופים, פיות טובות ורעות, ארמונות מפוארים, בתי עץ מטים לנפול, ענקים, גמדים, אבירים ומפלצות.
 
לפי הסטנדרטים של היום, חלק מהאגדות לא ראויות לילדים, בגלל תכנים אלימים או סקסיסטיים. אבל פעם המבוגרים לא היו מהססים לספר לילדים סיפורים מפחידים על מה שקורה לילדים שלא מתנהגים כיאות.

לרבים מן הסיפורים יש בסיס כלשהו במציאות. לדוגמה, יש כאלה שמאמינים שהסיפור של שלגיה ושבעת הגמדים נכתב בהשראת החיים האמיתיים של מרגרטה פון וולדק, בתו של הרוזן מוולדק שבגרמניה במאה ה-16. מרגרטה היתה יפה מאד ולא הסתדרה עם אשתו של ההרוזן, אמה החורגת. בשלב כלשהו האםאי סילקה את מרגרטה מהבית. לא ידוע מה עלה בגורלה של מרגרטה ומשערים שהיא התאהבה בנסיף יפה תואר ומתה באופן מסתורי לפני שהספיקה לחיות איתו באושר ובעושר (אולי האם החורגת באמת הרעילה אותה עם תפוח). באזור וולדק שבגרמניה היו הרבה מכרות. הדרישה לכורים היתה כל כך גבוהה ולעומת זאת העוני של האנשים היה רב, שבמכרות עבדו הרבה ילדים. גם אנשים נמוכים נשכרו לעבור במכרות וכנראה שמכאן הסיפור על הבית ששלגיה הגיעה אליו שבו גרו שבעה גמדים. 

שלגיה ושבעת הגמדים
האחים גרים (יעקב ווילהלם גרים) אספו הרבה מעשיות שסופרו בעל פה ופרסמו אותם בספרים, כדי שלא ישכחו. הספר הראשון שפרסמו היה בשנת 1812.
עוד לקטים של אגדות פרסם איזופוס, ביוון העתיקה. משלי איזופוס היו סיפורי משל שעסקו בעיקר בבעלי חיים והמחישו התנהגויות של בני אדם.
הנס כריסטיאן אנדרסן פירסם לראשונה בשנת 1829 את הגרסאות הכתובות של הנסיכה על העדשה, הברווזון המכוער, בת הים הקטנה ועוד רבים אחרים.

איך לחגוג את יום סיפורי האגדות:
אפשר לספר סיפור אגדה לילדים. כדי למשוך אותם שתפו אותם בתנועות וקולות של דמויות מהסיפור, כמו לגעגע כמו הברווזון המכוער או תנועות של טיפוס בסיפור על ג'ק ועץ האפונים.
עוד דרך היא לקרוא סיפורי אגדות בעצמכם או לראות סרטי אגדות של דיסני...
הברווזון המכוער, מתוך הסרט של דיסני משנת 1939
ה-26 בפברואר הוא גם יום השף האישי וגם יום הפיסטוק

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות